söndag 23 januari 2011

Matnationalism

Diskussionen går het om ursprungsmärkning av kött, både råvaran och den förädlade produkten. I en kommentarsfunktion till Skånemejeriers facebooksida skriver en debattör att ursprungsmärkningen ska gälla ort eller region, inte diffusa begrepp efter stater eller land eftersom det bara leder till matnationalism...

Det finns en mängd anledningar till att matnationalism är något positivt. Visserligen ser jag gärna att märkningen gäller ner till den enskilda gården men för konsumenten kan en övergripande landsmärkning vara tillräckligt för att de ska kunna utläsa den viktigaste informationen.
Genom att äta svenskt kött vet man att djuren har blivit behandlade i enlighet med svensk djurskyddslagstiftning, djuret har inte behövt genomgå en onödigt plågsam slakt (halal/kosher) och djuren är dessutom inte fullproppade med antibiotika eller tillväxthormoner.

Genom att veta att min mat kommer från Sverige väljer jag aktivt att stödja en svensk näring, jobb och produktion stannar inom Sverige vilket ger oss som land intäkter. Jag väljer att göra minsta möjliga påverkan på miljön och jag ser till att djuren transporteras kortast möjliga sträcka. Som konsument till en svensk näring kan jag även på enklare sätt påverka både hantering och uppfödning för att ytterligare förbättra djurens livskvalitet.

Jag tycker att det är väldigt spännande att vår jordbruksminister är emot ursprungsmärkningen av även halv och helfabrikat, det gör det nästan omöjligt för konsumenterna att se var deras kött kommer ifrån om det inte är en råvara. Det gör det även enkelt för produktionsindustrin att använda billigare kött från Europa där bönderna inte behöver följa samma regler som i Sverige.
Det är även kommuner och landsting som smiter ifrån sitt ansvar genom att inte ställa krav på djurskydd i sina upphandlingar.

Så, jag är en stolt matnationalist och jag tänker se till att jobba för att få politiker och företag att ta sitt ansvar. Kommer du att göra det?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/krav-ursprungsmarkning_5883595.svd

1 kommentar: